Thursday, 14 March 2013

AKTIVITI 2


Bom berangkai

Tujuan permainan :
Dalam permainan ini, sesuai sekali bila di lakukan pada waktu permulaan dan masa berakhirnya sesi pembelajaran pada masa itu untuk menarik perhatian murid untuk belajar. Permainan ini bertujuan untuk menguji ingatan dan menyampaikan maklumat dalam kalangan pelajar sendiri. sesuai dalam mata pelajaran sains untuk membantu murid-murid ingat ciri-ciri haiwan dari pelbagai kelas, hervivor, karnivor, haiwan berdarah panas, berdarah sejuk dan sebagainya. murid-murid akan mengenal ciri-ciri haiwan ini.

Langkah-langkah:
Guru membahagikan murid dalam beberapa kumpulan di dalam kelas. Seterusnya guru akan memanggil ketua di setiap kumpulan dan memberikan helaian kertas yang mempunyai gambar jenis haiwan. Ketua kumpulan tersebut di kehendaki untuk menghafal dan menggambarkan ciri-ciri gambar haiwan tersebut. Seterusnya tanpa melihat gambar tersebut setiap ketua kumpulan dikehendaki untuk kembali kepada kumpulan masing-masing dan menyampaikan gambaran bentuk dan ciri—ciri gambar haiwan tersebut tanpa menyebut nama haiwan itu. Murid yang kedua juga akan mendengar dan memahami ciri-ciri gambar tersebut dan menyampaikan maklumat itu kepada ahli kumpulan lain. Murid yang terakhir akan melukis gambar haiwan tersebut berdasarkan ciri-ciri dan maklumat yang diberikan oleh rakan-rakan lain tanpa di bantu oleh rakan-rakan lain.
Akhir sekali guru menunjukkan gambar tersebut dan membuat perbandingan antara gambar yang sebenar dengan gambar yang di lukis oleh murid terakhir itu.

Ulasan:
Dalam permainan ini, antara kemahiran yang ingin di tonjolkan adalah kemahiran intelek dan kognitif murid. Dalam keadaan bermain, murid-murid akan dapat belajar sesuatu. Misalnya, guru-guru memberikan gambar harimau. Murid yang pertama hendaklah menyampaikan maklumat mengenai haiwan itu, seperti makanan, rupa bentuk, tempat tinggal dan sebagainya sehingga rakan yang lain faham apakah haiwan yang dimaksudkan. Secara tidak langsung murid akan dapat belajar mengenai ciri-ciri haiwan tersebut, tergolong dari haiwan mana dan sebagainya. sebetulnya murid-murid akan lebih mudah belajar dari aktiviti bermain kerana menurut Maria Montesorri, bahawa tugas kanak-kanak adalah bermain.

6 comments:

sapek said...

menarik,hilang mengantuk student kat lam kelas

Anonymous said...

adakah ini sesuai tuk smua pelajar? apepon cool idea...hehehe

Blog Si Jomo said...

nice one..

Unknown said...

aktiviti ini sesuai untuk semua pelajar dan boleh diaplikasikan mengikut sukatan pelajaran masing-masing.

B.U.S said...

ala2 telefon berkarat tapi yg update skit..haha

Unknown said...

alaa..puji je lah baik2 sikit..kan lecture nak tgok nnti..hahaa..byk bnde kte main..ape salahny jdkn pmainan yg kte gemar kte mskkn dalam pmbljaran..bknkh ia mnrik??

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates